Y-sektionens studienämnd är ansvariga för att informationen på guiden är aktuell. Om du hittar någonting som inte stämmer kan du mejla SNY.

Institution

IMT

Profilansvarig

Håkan Örman

Huvudområden


Länkar

Profilhemsida

Senast uppdaterad 2024

SNY har ordet

Det finns inga aktuella kommentarer för profilen. Om du har läst kursen får du gärna kontakta SNY med en kommentar för att förbättra kommande upplagor av Y-arens guide till galaxen.


Inför profilvalen har SNY valt att lägga upp slidesen från de AlumnY-föreläsningar som vi har tillgång till:
Profilföreläsning 2024
Profilföreläsning 2022

Beskrivning

Den digitalisering samhället genomgår innebär en enorm utvecklingspotential för hälso- och sjukvården. Den ger helt nya möjligheter att stärka individers självständighet, delaktighet, inflytande och kontroll över sin livssituation och sin hälsa , och den är en förutsättning för ett individanpassat arbetssätt. E-hälsa -- att med digitala verktyg uppnå och bibehålla fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande – är också en väg att göra hälso- och sjukvården mer jämlik så att den erbjuds på lika villkor för alla. Det är dock upp till oss som utvecklar tekniken att göra den tillgänglig och jämlik, och vi måste utveckla den tillsammans med dem som använder den: vårdgivare, patienter, mottagare och deltagare. Profilen E-hälsa kombinerar kurser från tre områden: medicinsk informatik, klassisk medicinsk teknik och datateknik men är i sin grund tvärdisciplinär. Dessa områden är representerade i det obligatoriska kursutbudet och kan ge vägledning för det valbara utrymmet i profilen såväl som programmet. Kurserna ger förutsättningar för att använda, förstå och utveckla teknik för såväl användarnära applikationer som strukturer för kommunikation mellan applikationer. Profilen ingår i ett fakultetsövergripande utbildningssamarbete där tre kurser läses gemensamt med den medicinska fakulteten. Här är interprofessionellt lärande en hörnsten – att lära om, av och med varandra över yrkesgränser – vilket är en förutsättning för att nå de mål vi har med att införa e-hälsa.

Särskilda profilkrav

Bland de obligatoriska kurserna ska en av kurserna TDDD38 Avancerad programmering i C++, TDDD97 Webbprogrammering eller TDDC73 Interaktionsprogrammering väljas. De obligatoriska kurserna inom profilen medför att kravet på 30 hp på avancerad nivå inom huvudområdet medicinsk teknik är uppfyllt.

Kurskrav

1 av följande kurser:

Avancerad programmering i C++
TDDD38 - 6,0 HP - HT1 block 2, HT2 block 1 | VT1 block 2, VT2 block 1
Interaktionsprogrammering
TDDC73 - 6,0 HP - HT2 block 1
Webbprogrammering
TDDD97 - 6,0 HP - VT1 block 3

Alla följande kurser:

Analys av bioelektriska signaler
TBMT01 - 6,0 HP - HT2 block 1
Biomedicinsk modellering och simulering
TBME08 - 6,0 HP - VT2 block 3
E-hälsa: innovation och entreprenörskap
TEIO95 - 6,0 HP - VT1 block 4, VT2 block 2+4
E-hälsa: projekt
TBMI28 - 12,0 HP - HT1 block 4, HT2 block 4
E-hälsa: visioner och verktyg
TBMI04 - 6,0 HP - HT2 block 2+4
Medicinska informationssystem
TBMI19 - 6,0 HP - HT1 block 2, HT2 block 3
Signalteori
TSDT14 - 6,0 HP - HT1 block 1

6 HP av följande kurser:

Artificiell intelligens
TDDC17 - 6,0 HP - HT1 block 3
Avancerad maskininlärning
TDDE15 - 6,0 HP - HT1 block 1
Bildgenererande teknik inom medicinen
TBMT02 - 6,0 HP - VT1 block 3
Biomedicinsk modellering och simulering
TBME08 - 6,0 HP - VT2 block 3
Biomedicinsk optik
TBMT57 - 6,0 HP - HT1 block 1
Databasteknik
TDDD37 - 6,0 HP - HT2 block 1
Fysiologiska tryck och flöden
TBMT09 - 6,0 HP - VT1 block 1
Maskininlärning
TDDE01 - 6,0 HP - HT2 block 1
Matematiska modeller i biologi
TATM38 - 6,0 HP - HT1 block 3
Medicinsk bildanalys
TBMI02 - 6,0 HP - HT2 block 1
Medicinska informationsmodeller och ontologier
TBMI03 - 6,0 HP - VT1 block 4
Neuronnät och lärande system
TBMI26 - 6,0 HP - VT1 block 2
Programmering i C# och .NET Framework
TDDD49 - 4,0 HP - HT2 block 3
Systembiologi, digitala tvillingar och AI
TBMT42 - 6,0 HP - HT1 block 1
Teknik för intensivvård och kirurgi
TBMT26 - 6,0 HP - VT2 block 1

Kommentarer

Logga in för att kunna läsa och skriva kommentarer.